Tuesday, 28 April 2015

kisah jubah dan penipu


Hye you All :)

hari ni dila nak story sikit pasal kejadian yang baru berlaku semalam..

cerita dia..dila ada seorang kawan dekat hostel ni..
dia first time beli jubah dan baru sekali pakai..
satu hari tu dia nak ambil jubah dia dekat ampaian
tapi dah tak ada !!

dia terus pergi tingkat bawah kot2 jubah tu jatuh..
dia tak berani tuduh sesiapa ..
baju tu hanya boleh jatuh ke bawah kalau naik ke atas tetiba mungkin ada yang membawanya..

tak tahu laaa nak cakap, tgk dia sedih jee..

semalam dila ada kelas.. dila dapat mesej kawan dila ni
dia kata dia dah jumpa jubah dia..

tapi tapi hmm, dia tak berani tegur sebab orang tu pakai jubah tu and and dia berpurdah, lagi kawan dila tak berani nak tegur
takut menuduh..

malam tu kawan dila ni bernekad nak jumpa orang tu sebabnya dia rasa tu memnag jubah dia..
ingat malam sebelum dia pakai jubah tu, dia gosok, di sedai elok-elok sebab tu jubah pertama dia ada mesti laaa sayang..

akhirnya malam semalam kawan dila ni tegur orang tu..
dia tak mengaku, putar belitkan cerita..
kawan dia cakap-cakap, lama-lama dia mengaku..

nak tahu kenapa kawan dila seberani tu..
sebab dia ingat kata ustazah dia..
bila barang kita hilang terus buat solat hajat.. minta sama ada barang tu di pulangkan  dengan tangan orang tu sendiri atau orang tu pakai barang kita yang hilang tu

kawan dila minta dalam solat tu, supaya orang tu pakai jubah dia..
Allah tu Maha Adil, selang bebrapa hari Allah tunjuk depan mata dia sendiri siapa yang pakai jubah tu..

itulah cerita dial kali ni..
tak kira laaa awak tu bertutup habis atau tidak
tapi kalau mencuri barang orang tu tetap salah !!!!!



4 comments:

Mila Hilas said...

erk? motif pakai purdah? dh la mencuri, tgamak dia pakai dlm tmpt yg sm tu.. maybe sb dh Tuhan gerakkan hati dia suh pakai,kan? ish2

Noor Akma said...

Ish...ish... ish.. baca cerita ni pun dh rasa geram... Inilah sebabnya org x respek yg bwrpurdah ni... sebab nila setitik, yg lain pun terpalit.. kan!

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam dila,
akak pun kenai ramaaaiii yang berpurdah a.k.a bertutup litup
tapi perangai asai teruk
tapi yang memang tak bertudung tu perangai jauh lebih baik
sebab tu akak tak suka judgemental seseoarng dari luaran saja :)

Miela Asmila said...

Ya allah.ada jugak macam tu...
Malu dan hormatilah pakaian yang dia pakai.. Hai sabor ajelah...
Secara tak lansung orang pakai purdah tak di hormati oleh orang lain